17. Januari 2014
Nickelodeon bedankt Nederlandse kinderen voor 10 jaar marktleiderschap!

Nickelodeon bedankt Nederlandse kinderen voor 10 jaar marktleiderschap!

Kindertelevisiezender Nickelodeon is heel trots dat ze al 10 jaar de onbetwiste marktleider zijn in Nederland. De zender had in 2013, tussen 6.00 en 21.00 uur, een gemiddeld marktaandeel van 21,2% in de doelgroep 6 tot 12 jaar.

“Wij hebben kinderen het afgelopen decennium grappige, hartverwarmende en ietwat brutale programma’s kunnen laten zien. Programma's waar zij behoefte aan hebben. Dit door trouw te blijven aan ons motto om kinderen op de eerste plek te zetten bij alles wat we doen”, aldus Victor Coolman, Vice President Programming Nickelodeon North. Hij voegt hieraan toe: “We hadden deze positie niet kunnen opbouwen zonder een sterke lokale focus in onze programma’s. Voorbeelden hiervan zijn: ‘Nick Battle’, ‘Slot Marsepeinstein’ en ‘De avonturen van Pim en Pom’. Van deze laatst genoemde serie wordt in april zelfs een bioscoopfilm uitgebracht.”

De laatste aflevering van iCarly, één van de meest populaire Nickelodeon series aller tijden, bleek met een marktaandeel van 55,7% en een bereik van 8,8% een regelrecht kijkcijfersucces. Maar liefst 780.000 Nederlandse kinderen keken naar de laatste aflevering. Eén van de grote successen van het afgelopen jaar was de Nickelodeon productie ‘Hotel 13’, met een gemiddeld marktaandeel van 21,5% en een bereik van 5,0%. Dit komt neer op zo’n 70.000 kijkers per aflevering. Bovendien behaalde de Nickelodeon Kids Choice Awards 2013 de beste uitzending in Nederland ooit, met een marktaandeel van 33,5%. Daarbij komt dat nieuwe programma’s, zoals ‘Sam & Cat’, ‘De Hathaways; een geestige familie’, ‘Monsters vs. Aliens’ en de teruggekeerde soap ‘Zoop’, een hele goede start hebben gemaakt. Deze programma’s zijn er nu al in geslaagd een groep trouwe fans onder de jonge kijkers tussen 6 en 12 jaar te genereren. Nickelodeons icoon, de geliefde ‘SpongeBob Squarepants’, zorgt nog altijd voor zeer goede kijkcijfers. De speciale weekendmarathon ‘De bikinibroek dag’ van 19 mei, resulteerde in de beste zondag sinds augustus 2012 met 31,1% marktaandeel. De nieuwe afleveringen die uitgezonden werden tijdens deze marathon, haalden zelfs een gemiddeld marktaandeel van 37,2% in de avond (tussen 18.00 en 19.15 uur).

Coolman ziet de toekomst positief tegemoet: “We zien dat onze nieuwe series duidelijk van deze tijd zijn en we zijn erg benieuwd naar de nieuwe afleveringen van shows als ‘Sam & Cat’, ‘Teenage Mutant Ninja Turtles’ en ‘Monsters vs. Aliens’. Samen met het tweede seizoen van ‘Hotel 13’, waar met smart op wordt gewacht, en de nieuwe serie ‘De Steden van Goud’ zijn we goed voorbereid op het komende jaar.”

Met een sterke programmering op de kinderzender, een toegankelijke en aansprekende website, een groeiend aanbod qua apps, on demand programma's en een steeds grotere nadruk op de programmering voor de allerkleinsten op het Nick Jr. kanaal en het Nick Jr. blok op Nickelodeon (bijvoorbeeld ‘Zack and Quack’ en ‘Wanda and the Alien’), stuurt Nickelodeon aan op een nog sterkere marktpositie in 2014. Deze sterke marktpositie willen ze behalen door de kinderen te bieden wat zij het liefste willen kijken!

Source: SKO, TechEdge 2014, The Netherlands, 2004-2013, 0600-2100, A6-12.
Source: SKO, TechEdge 2014, The Netherlands, Nickelodeon, 2013, 0600-2100, A6-12.